fredag 3 juli 2015

Våga testa på nya saker

För veta vad man är kapabel till och för att utvecklas behöver man testa på nya saker. Det är enkelt att man fastnar i sitt mönster och lever i en komfortzon. Denna komfortzon är väldigt farlig på ett sätt då det blir väldigt svårt att ta sig ur den komfortzonen. Min upplevelse är att ju längre man är i sin komfortzon desto svårare är det att ta sig ut därifrån.

Komfortzoner gör oss säkra och bekväma men det är väldigt sällan man utvecklas inom den. För att utvecklas behöver man ta sig ur den och testa på nya saker som kommer kännas läskiga. Är man inte nöjd med sin livssituation kommer man behöva ta sig utanför sin bekvämlighetszon för att ändra på sin situation.

En sak kan jag säga och det är att man inte dör när man kliver ut ur sin bekvämlighetszon. Det är läskigt att kliva ut ur något man känner sig trygg i, men i värsta fall kan man oftast kliva tillbaka ett steg om det skiter sig. Tar man dock inga risker kommer man stå kvar där man står och då måste man fråga sig; är min livssituation bara okej eller är den bra?


2 kommentarer:

  1. Jag är böjd att hålla med dej om att man bör lämna sin egen bekväma sfär för att vidga sina cirklar - men samtidigt tror jag att vi ska vidga våra omloppsbanor med viss försiktighet. Tex - jag kastar inte mellan att ena dagen vara en vegobulle och nästa nötköttsfantast - men jag kan närma mej ämnet - vad jag borde äta om jag samtidigt får min egen 'tid'. Får jag det så kan mycket hända med mina synapser - jag kan plötsligt börja googla på raw food - (inte kul) men kolla in fågelkött då? Japp!

    Vad det än gäller så bör varje individ ta sin tid och tänka efter - annars kutar man snart i någon annans ekorrhjul - hur kul som helst? kanske på cirkus ...

    Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar, alla bör ta sin egna tid för att utvecklas. Det jag dock vill trycka mycket på är att för många tyvärr aldrig lämnar sin komfortzon på grund av tex rädsla för det okända. Man kan inte ändra världen på en dag men man kan göra lite, vilket stämmer in på mycket i livet, tex i detta fall. För att utvecklas behöver man ha sin egna tid, som du även säger, för att utvecklingen ska gynna en själv. Jag är för utveckling i sin takt då vi redan har för mycket stress i samhället.

      Så sammanfattningsvis bör alla kliva ur sin komfortzon om de inte är nöjda med sin livssituation, men samtidigt ta det i sin egen takt för att utvecklingen ska bli positiv.

      Tack för din kommentar och åsikt! :)

      Radera