tisdag 5 maj 2015

Varför kan vi inte bara respektera varandra?

Idag var jag iväg och föreläste för en åttondeklass om mobbning, vilket var extremt kul. Jag själv lär mig lika mycket av er som jag hoppas att ni lärde er utav mig och Ebba. Riktigt kul att få komma ut och dela med sig utav sina erfarenheter och upplevelser i hopp om att det kan hjälpa personer som blir utsatta för samma sak att bla inte känna sig ensamma.

Även fast det är riktigt kul att komma ut och föreläsa och få höra alla bra saker ni har att säga samt responsen man får efter är det inte lika kul att höra hur utsatta vissa personer är i dagens samhälle. När vi har varit ute och föreläst har vi stött på personer några gånger som är utsatta för mobbning och mår mer eller mindre as dåligt. Detta är jätte tråkigt att höra för det är absolut inte okej att barn ska behöva må såpass dåligt som de gör pga mobbning.

Även fast man inte kan tro det så förekommer det mobbning på alla skolor i större eller mindre skala, tyvärr. Det är inget vi kan ta oss ifrån helt och hållet samt att det är svårt att upptäcka mobbning ibland. Tycker bara att det är så tråkigt att det finns såpass lite respekt i vissa att de måste mobba andra. Vi är alla olika och om vi inte skulle vara det skulle världen vara väldigt tråkig.

Så jag vill egentligen bara att alla ska få bli accepterade för deras olikheter och egenskaper. Vi bör aldrig hacka på någon vare sig det gäller utseende, personlighet etc. Alla är vi unika, det finns ingen som oss själva.

Detta säger jag till alla er som blir mobbade: Ni är unika, det går inte att jämföra något unikt med något annat, att de ger sig på dig visar att du har något de inte kan få. Låt dem inte trycka ner dig för du är så mycket mer värd än den skiten du får ta. Det är jobbigt nu men ge inte upp, för den dagen du bevisar för dem att du är starkare än dem kommer vara så underbar. Den dagen kommer du måste bara fortsätta kämpa. Det är inte du som är den svaga, det är dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar