torsdag 16 april 2015

Jag får äta vad jag vill!

Detta är en situation som många personer med diabetes känner igen sig i. När man äter något som innehåller mycket socker, som tex bakverk, godis etc, så får man höra "Får du verkligen äta det där?". Jag vet att det inte bara är jag som stör mig på denna fråga även fast den är menad med välvilja.

En liknande situation är när man som diabetiker blir bjuden på fika. Alla andra får semlor, bullar eller liknande medan man själv får nån hård sockerfri kaka. Tro mig, dessa kakor är inte lika goda som den semlan eller bullen alla andra får.

Som sagt vet vi att allt detta är menat med välvilja, dock sätter kunskapsbrist käppar i hjulet och det blir ofta fel ändå. Självklart finns det de diabetiker som uppskattar de sockerfria kakorna, men tyvärr gör majoriteten inte det.

En diabetiker kan äta vad de vill, när de vill och hur mycket de vill. Bara de tar sitt insulin till det dem äter. För att vara på den säkra sidan kan man alltid fråga om personen med diabetes vill ha bullen som ska serveras eller något sockerfritt. På så sätt visar ni välvilja genom att bry er och fråga medan personen med diabetes får en chans att välja vad de själva skulle önska. Det skulle vi med diabetes verkligen uppskatta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar