onsdag 29 april 2015

Gör vad du kan med det du har

Väldigt ofta önskar man att ens situation såg annorlunda ut. Vi vill hela tiden ha mer eller ha något som någon annan har. Helt enkelt kan man sammanfatta det med ordspråket "mycket vill ha mer".

Tycker dock att detta tankesätt är väldigt onödigt ibland då vi låser oss själva i den situationen vi är i för tillfället. När vi låter den tanken gå i huvudet ser vi inte vad vi kan göra med det vi har. För allt vi har kan vi använde på olika sätt eller förändra åt olika håll.

För att göra det hela väldigt enkelt så förklarar jag med hjälp utav lego. Så gott som alla har ju lekt med lego. Själv hade jag en låda med lego. Det legot jag hade där var allt lego jag hade, men ändå kunde jag skapa massor va olika saker. Jag kunde göra bilar, hus, gubbar osv. Allt detta gjorde jag med hjälp utav legot jag hade i den lådan.

Tänk dig nu ditt liv som lådan, i ditt liv har du massor av saker som tex erfarenheter, idéer, kapital osv. Det du behöver göra ibland är kanske att riva ditt lego hus för att få bitar till att bygga bilen du vill ha. Detta går att göra i livet också, men då kanske du måste ta modet till dig att riva något du redan har för att kunna göra något nytt. Vad detta innebär för just dig kan inte jag eller någon annan svara på, utan de måste du svara på själv.

Våga riva det du har för att bygga ihop något ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar