måndag 30 mars 2015

Alla ska bli respekterade för den människa man är!

Alla är vi människor i grund och botten och vi alla vill bli respekterade som den människan vi är. Tyvärr är det tydligen inte så lätt alla gånger. Alldeles för många gånger ser man bristen på respekt. I kollektivtrafiken, i skolan, på jobbet osv. Det syns överallt!

Ett praktexempel som de flesta har varit med om, gruppredovisning i klassrummet. Det är alltid mer eller mindre nervöst att redovisa något framför en grupp med personer, då man inte vet att personerna i publiken tänker och tycker. Vi har alla olika erfarenheter om redovisningar och för en del är de hur lätta som helst att göra medan de är hur jobbiga som helst för andra. Detta är något som måste respekteras. När jag står och håller en föreläsning tar jag inte åt mig om någon skrattar eller om någon tittar på telefonen, dock är det tråkigt om någon kollar på telefonen. Medan andra tar åt sig jätte hårt om någon skrattar i publiken under presentationen, om det inte är meningen, eller om någon pratar. Detta är stor brist på respekt enligt mig då vi inte vet vad den som står framför oss känner eller tänker. Helt enkelt vill jag bara att alla ska tänka till en extra gång i dessa situationer för att vara en bra publik och stötta den som håller presentationen. Tycker ni om det personen säger så säg gärna det efteråt, det betyder så mycket.

Detta är bara ett exempel på när respekt är jätte viktigt. Dock kan jag säga att respekt är väldigt viktigt på många sätt. Som jag skrev i början är vi alla människor i första hand och bör respekteras utifrån det. Efter att vi är människa kommer etnicitet, tro osv. Men vi är fortfarande människor allihopa. Tänk till en extra gång innan vissa handlingar.

Var helt enkelt förändringen du vill se i världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar