måndag 16 mars 2015

Låt inte Diabetesen stoppa dig!

Ända sedan första dagen jag fick diagnosen diabetes fick jag höra att jag inte skulle låta den stoppa mig. Jag trodde självklart att diabetesen skulle sätta stopp för allt kul och att den skulle hindra mig från att göra massor av saker. De första dagarna var skit jobbiga rent ut sagt. Dock sa min farbror (som också är diabetiker) när alla negativa saker snurrade runt som snabbast i mitt huvud att jag aldrig skulle låta diabetesen stopp mig från att göra det jag vill samt att jag skulle ta kontrollen över min diabetes och inte låta diabetesen kontrollera mig. Detta var de orden jag behövde höra för att inse att diabetesen inte kommer stoppa mig från att göra det jag vill.

Ända sedan min farbror sa dessa saker har min främsta målsättning med min diabetes varit att inte låta den hindra mig från att göra det jag vill i livet. Vill jag resa jorden runt ska jag göra det utan att diabetesen ska stoppa mig, men det ska även inte stoppa mig från att ligga i soffan en hel helg om jag skulle vilja göra det. Diabetesen är en del av mig och det kommer den alltid att vara, då är det lika bra att jag har kontrollen över den eftersom att det är min kamrat livet ut.

Självklart har man bra och dåliga stunder i sin diabetes. Vissa perioder kan allt var frid och fröjd då blodsockret ligger spikrakt medan andra perioder känns det som att vad jag än gör vill inte blodsockret samarbeta. Det är som livet, allt går upp och ner. Dock låter jag fortfarande inte diabetesen hindra mig. Jag har aldrig valt bort något eller sagt nej till något pga min diabetes och kommer aldrig göra det heller.

Så till alla diabetiker där ute, ta kontrollen över din diabetes så att diabetesen inte tar kontrollen över dig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar