tisdag 24 mars 2015

Vikten ligger inte i bokstaven!

Många av dagens ungdomar från årskurs 6 och uppåt lever i en betygsstress där de känner att de måste få ett bra betyg. Dagens ungdomar kämpar för att få ett betyg de är nöjda med och får de inte detta betyg kommer ångesten. Jag själv har varit där och även väldigt många av mina vänner. Detta beror på att vi har missförstått betygen till viss del.

Ungdomar jämför gärna betyg med varandra för att man anses som smart eller bra om man får ett bra betyg. Detta är dock fel då vi lägger för mycket vikt på bokstaven man för som betyg, jobbet bakom betyget glöms gärna bort. En person som har slitit hårt för att få ett E eller D ska inte behöva känna sig sämre än en som får ett A eller B bara för att bokstaven är högre upp i betygsskalan. Eftersom att denna person som kämpade sig till sitt E eller D är stolt över sitt betyg och det är en prestation för denna person. Detta är något som gäller genom hela betygsskalan för alla personer. Helt enkelt betyder betyget mer när du behöver kämpa mer för det.

Ett exempel ur mitt liv är att vi har en kille i klassen som kämpar för att klara av sin matte, han kommer på extra lektioner och går på extra stöd. När han sätter sitt betyg ser man en glädje man sällan ser när det kommer till betyg. Medan jag själv som alltid har haft lätt med matte inte alls blir lika glad när jag sätter mitt betyg då jag inte har behövt kämpa lika hårt för det.

Betyg är enligt mig jätte bra och de behövs, dock behöver vi titta på dem med ett par andra glasögon (Läs om vad jag menar med glasögon). Därför ska betygen inte jämföras med andra. Vi är alla speciella och har olika förutsättningar. En som kämpar hårt ska få vara lika stolt över sitt betyg som någon som inte kämpar lika hårt. Stressen och ångesten som upplevs med betygen idag skulle kunna dämpas om vi flyttar över vikten från bokstaven till jobbet bakom. Det är inte bokstaven som ska få uppmärksamheten, utan vikten ska ligga vid det arbetet som har gjorts för att få det betyget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar