onsdag 18 mars 2015

Ta vara på tiden du redan har


Idag hade jag en massa saker planerat men hade ingen ork att göra något av det jag hade planerat. Ibland får man ha såna dagar när man laddar om batterierna och gör något som man inte brukar. Idag var en sådan dag. Jag laddade ur krafterna på ett ledarskapsprov som jag verkligen hoppas att jag sätter och hade då ingen ork att uträtta de ärenden som jag hade planerat att göra idag. Istället stack jag iväg med en kompis för att få lite positiva energi. Under mina jobbigaste perioder där jag har som mest på schemat har jag märkt att allt blir så mycket lättare om man bryter alla dessa måsten och ska:n för att njuta av lite tid med kära vänner. Tyvärr glömmer man gärna bort detta då man har så mycket saker som måste uträttas.

Tyvärr är vännerna något man glömmer bort under de mest jäktigaste perioderna i livets gång, vilket är väldigt synd då de kan göra en så mycket gladare. Vi är sociala varelser och behöver umgås med andra människor för att må bra. En del av er kanske redan tänker "Ja men jag umgås ju med mina arbetskamrater under arbetstid". Detta är inte alls samma sak, som vi så ofta hör i samhället är att vi måste skilja på arbete och fritid. På fritiden måste vi göra saker som inte har med jobbet att göra, annars kommer man bli stressad.

Skapa tid för er själva under dagarna. Jag menar då inte att det behöver vara 2 timmar varje dag, utan det räcker med att man uppskattar den egentid man redan har och använder den väl. Sitter du i bilen mycket kan du se till att använda den väl, lyssna på bra musik eller en ljudbok och analysera hur ditt liv ser ut just nu och filosofera över hur du vill att det ska se ut. Åker du mycket kollektivt så läs en bok, filosofera, skriv eller gör något du tycker är kul på den egna tiden du har. Ibland behöver man självklart mer tid för sig själv eller med andra för att må bra men glöm inte bort den egna tiden du har i vardagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar