fredag 13 mars 2015

Mål och belöning

Jag pratar gärna om mål och belöning när jag föreläser om att Plugga Smart. Allt blir så mycket roligare att jobba emot om man har ett mål. Sätter man ett tydligt mål blir resan dit mycket mer motiverande då man vet vart man ska och vad man behöver göra. Under resan har man även något att fästa blicken på när resan blir tuff. Precis som en fartygskapten håller blicken emot en fyr under storm.

Sedan gäller det att belöna sig själv efter att man har nått målet på något sätt. Ett bra tumregel är att anpassa belöningen till målet man har uppnått. Är det ett litet mål blir belöningen liten men vid ett stort mål blir belöningen stor. Detta gör målen ännu roligare att nå och kämpa för.

Jag själv är väldigt tävlingsinriktad och säger någon att jag inte kan eller vågar blir detta en utmaning för mig som jag vill komma segrande ur. Detta är den största anledningen till varför jag sätter mål, vet jag inte vad jag strävar emot blir jag lätt omotiverad.

Idag nådde jag ett av många små mål under tiden i skolan, jag skrev ett prov i privatjuridik som jag kände gick super bra och då passade jag på att belöna mig själv. Detta gjorde att jag blev lite stoltare över mig själv och att dagen blev lite bättre.

Våga sätta mål på alla olika nivåer och ge er fan på att nå dem! Ni kommer må så sjukt bra när ni har nått dem och jag vet att ni kan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar