torsdag 12 mars 2015

Gå inte undan

Något man märker som diabetiker är andras reaktioner angående sprutor och nålar. Jag har själv fått höra att det är äckligt med sprutor eller med blod. Flera har sagt åt mig att jag borde gå iväg med mina saker. Vilket jag inte tänker göra! Jag valde inte att få diabetes och jag behöver ta mina blodprover och sprutor för att må bra. De som inte gillar dessa kan kolla bort. Vet jag att jag sitter med någon som tycker det är obehagligt säger jag till innan för att visa respekt. 
Alla står dock inte på sig som jag har gjort. Det resulterar i att de som inte vågar stå på sig går iväg och tar sina sprutor och skäms för sin sjukdom, vilket inte alls är bra. Diabetesen är en del av mig som människa och kommer alltid vara det. Det är en del av mig som följer med min vänskap samt mitt umgänge. Igenom hela livet kommer man behöva ge och ta samt acceptera andra människor. Vi är alla olika med olika förutsättningar och egenskaper vilket behöver respekteras.

                       

Till alla er som skäms över er diabetes och allt vad diabetesen innebär, sluta med det. Det är din sjukdom som är en del av dig. Jag personligen tycker att alla ska respektera diabetesen då den inte är lätt att leva med och blir inte lättare att leva med om andra ska påverka hur jag tar han dom den.

Våga stå för din diabetes, det är en del av dig du bör vara stolt över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar