måndag 23 mars 2015

Vad är mitt och vad är ditt?

Många idag är stressade för att det händer så mycket i livet. De har inte tid att göra något för att de har så mycket att göra hela tiden. Det finns alltid något att oroa sig för och det finns alltid något att göra. Detta är något som stressar oss hela tiden och får oss att tro att våra uppgifter aldrig tar slut.

Men tänk om det inte skulle vara så? Tänk om vi inbillar oss att vi har så mycket att göra och att vi pga dålig organisation stressar mycket i onödan. Är verkligen all vår stress nödvändig och finns det en möjlighet att vi kan stressa mindre?

Jag skulle säga ja! Vi stressar mycket eftersom att vi inte har koll på vad som är våra uppgifter samt "bördor" och vilka som är andras. Vi tar helt enkelt på oss för mycket känslor, tankar och orosmoment då vi inte kan skilja på vårt och andras. För att sluta stressa i onödan måste vi bli bättre på att sortera upp allt som sker för att ta reda på vilka saker vi kan förändra och vilka saker vi inte kan förändra. Enligt mig är det jätte dumt att lägga energi på något som vi inte kan förändra och jag är nog inte ensam. Om vi börjar sortera ut saker kan vi få bort saker som vi inte kan förändra och istället lägga energi på sakerna som går att förändra. På så sätt kommer vi även att bli mer effektiva på de saker vi kan förändra.

Om man ska fortsätta i sin sortering kan man ta de saker som man kan påverka och dela upp dem i en prioritering. De som måste bli klara först ligger alltså först för att sedan kommer sakerna i en sjunkande ordning. Detta göra att man vet i vilken ordning och när sakerna behöver göras. Gör man detta kan jag inte garantera att man slutar vara förvirrad pga allt som händer men jag hoppas att de som testar detta i alla fall kan bli lite lugnare i sitt liv och slippa en del av den stressen vi upplever varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar