tisdag 31 mars 2015

Sluta stressa över saker vi inte kan påverka!

Idag när jag satt på tåget till skolan insåg jag en sak, hur mycket vi stressar över något som vi själva inte kan ro för.

Kom fram till det hela eftersom att tåget stannade innan Årstaberg pga obehöriga som befann sig i spårområdet vi Stockholm Södra. Så fort vi fick höra detta såg jag hur folk började sucka och stressen ökade hos majoriteten av personerna i tågvagnen. Det var väldigt kul att sitta och titta på detta då skillnaden blev så stor på så kort tid. Jag själv visste då att jag skulle bli några minuter sen till skolan pga detta och jag kommer inte komma dit fortare för att jag stressar. Utan jag satte mig istället och läste några extra sidor i min bok.


Har pratat innan om att vi har svårt att sortera (Vad är mitt och vad är ditt?). Detta gäller även här. Idag stressar många över saker de inte kan ro för som tex att tåget är sent. Hur mycket du än stressar upp dig kommer tåget inte röra på sig fortare för det. Väntar du på någon som är sen kan du inte få den att komma fortare om du börjar stressa etc. Det är viktigt att kunna se skillnad på vad vi kan påverka och vad vi inte kan påverka.

Börjar vi stressa över saker vi inte kan påverka är det bara slöseri med energi. Dock ska vi inte stressa för mycket över saker vi kan påverka heller. Kommer man till en situation där något, rent ut sagt, skiter sig så får man se vad man kan lära sig utav den situationen istället för att stressa upp sig. Du kanske skulle ha börjat med projektet, skolarbetet eller liknande tidigare eller lagt upp arbetet på ett annat sätt. Det finns alltid något man kan lära sig!

Lär dig sortera ut vad du kan påverka och inte. På så sätt slipper du ödsla massa energi på saker i onödan och du får även ett lugnare liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar