tisdag 17 mars 2015

Våga ta det lungt!

Idag stressar väldigt många i livet då det finns massor av saker att göra hela tiden. Vi känner oss aldrig färdiga då vi alltid hittar något nytt att göra när vi gör klart saker. När disken är klar ska det dammsugas sedan ska det pluggas och man ska även träna osv. Detta är inte bra! Det finns flera studier som visar på att stress bryter ner oss inifrån på många olika sätt. Vi måste låta oss själva vila.
Jag kan bara relatera till mig själv då jag har väldigt mycket i rullning. Sista terminen i gymnasiet med ett gymnasiearbete och alla prov som ska skrivas innan betygen sätts säger sitt. Utöver detta dömer jag även hockey på min fritid, är engagerad i en hockeyförening, utbildar mig till kostrådgivare på distans, jobbar, tränar och är med vänner. Detta är saker som gärna tar upp mycket tid men samtidigt är roliga, vilket gör att jag gärna glömmer bort att vila ibland. Även fast det är roliga saker man gör kan man drabbas av en stress. Vilket jag känner av ibland och tillslut mår man inte bra. Har på senaste tiden börjat rensa bort saker och våga ge mig själv tid till vila. Vila behöver inte innebära att man sover eller ligger i soffan utan att man gör saker som är kul, att man tar en paus från sina vardagsysslor. Det kan vara att ta en kaffe med en kompis, läsa en bra bok eller att träna utan tidspress. Alla laddar vi batterierna på olika sätt.
Dock är fortfarande huvudproblemet stressen i vardagen som många gånger är onödig. Ta dig tid och reflektera över vilka saker som verkligen är nödvändiga och vilka som kan vänta. Se bara till att stressa mindre i vardagen så kommer du se att man kan njuta mycket mer av livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar